Op 7 november ging de campagne ‘Hou het leuk, hou het rookvrij’ van start. Via leuk bedoelde tv-commercials wordt het meeroken onder de aandacht gebracht. We zijn inmiddels een maand verder en ik was benieuwd of de doelstellingen van deze campagne al zijn gehaald. Maar eens even gekeken op de website van Stivoro, de anti-rookstichting die in opdracht van de overheid reclamegelden uitgeeft om het roken te ontmoedigen. Nou, heel veel verder kom ik niet. Doelstellingen zijn op de site niet te vinden. Uiteindelijk heb ik de communicatiedoelstellingen gevonden, op de website van Postbus51.nl. Lees mee, dit is echt hilarisch; ‘doel van de campagne ‘Rookvrij de sociale norm’ is rokers meer bewust te maken van de hinder die niet-rokers ervaren in hun gezelschap. Ook wil de campagne bereiken dat het rookgedrag in gezelschap makkelijker bespreekbaar wordt. De campagne richt zich op rokers en niet-rokers’. Mooie woorden. Maar hoe is dit in hemelsnaam te meten? Hoe ga je bekijken of de miljoenen die in het maken en uitzenden van deze tv-commercial is gestopt ook iets opleveren. Als ik deze doelstellingen bekijk is dat dus vrijwel onmogelijk. Ja, met een ontzettend dure enquête achteraf. Maar dan moet de doelgroep wel enorm groot zijn. En dan heb je meteen het probleem dat er vaak een groot verschil is tussen wat mensen zeggen dat ze gaan doen en hun uiteindelijke gedrag. Het was veel beter geweest om concrete én meetbare doelstellingen te formuleren, voordat de briefing voor het reclamebureau werd gemaakt. Stel jezelf bijvoorbeeld als doel om het aantal rokers tussen de 10-15 jaar met 20% te verminderen. Dan kun je achteraf – bij een succesvolle campagne – tenminste zeggen of die belastinggelden slim zijn uitgegeven..Jasper Fortuin