Ga naar de inhoud

De site www.digibewust.nl kiest geen doelgroep

Digibewust LogoOm mensen beter te informeren over de risico’s bij het gebruik van digitale middelen hebben het ministerie van Economische Zaken, ECP.NL, Microsoft, KPN, Waarschuwingsdienst, De consumentenbond, UPC, Kennisnet, TPG Post, VNO-NCW en ANWB het initiatief genomen voor een landelijke publiekscampagne. Centraal staat de site www.digibewust.nl. Daar kunnen geinteresseerden lezen waar ze op moeten letten als ze het wereld wijde web op gaan. Bij de site hoort een commercial, die op een grappige manier duidelijk maakt wat er allemaal mis kan gaan. In een alledaagse straat bellen achter elkaar ongure types aan ‘op zoek naar Chrisje’. Tenslotte komt er een oud mannetje langs die de dochter meeneemt om een ‘haasje’ te bekijken. Prima, die commercial. Dit is waar het om gaat! Jammer alleen dat de initiatiefnemers niet goed hebben nagedacht voor wie ze dit allemaal doen. De website – toch het centrale punt tijdens de campagne – is voor net beginnende internetgebruikers veel te ingewikkeld en voor freaks weer te summier. Mijn idee: de freaks weten ’t allemaal wel, dus is het veel slimmer om je op de digibeten te richten. Breng het vooral leuk en maak mensen niet bang. En neem mensen ‘aan het handje’ door met icoontjes te werken. Met een toegankelijke website trekt je aarzelende internetgebruikers over de streep én waarschuw je ze voor dreigend gevaar.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *