Lekker veilig

BaantjerDaar zorgt Baantjer wel voor. Deze campagne heb ik wel eerder voorbij zien komen, maar ik vind ‘m niet bijzonder. Opa doet serieus over aangifte doen maar speelt stiekum een spelletje. Creatief concept en pointe ver te zoeken.

Wat mij gisteren in een kroeg-wc opviel is dat deze campagne een soort schaap met vijf poten is. Daar hing namelijk boven de urinoirs deze poster. AangifteDe tekst is volgens mij: Gitaar kwijt? Pech. Vriendin ingepikt? Balen. MP3 speler gestolen? Doe altijd aangifte. Hele hippe poster, maar toen ik ‘s avonds de commercial weer zag was ik even in verwarring. Totaal andere look & feel en tone of voice, maar wel dezelfde afzender als op de poster.

De website maakt het nog veel ingewikkelder, want daar kun je nog meer uitingen downloaden. Bijvoorbeeld een affiche voor het MKB. Maar je kunt er ook digitaal aangifte doen. Het probleem van deze campagne is dat er geen keuze wordt gemaakt. Niet in doelgroep, niet in uiting en niet in het ‘’grote idee’’. En dat is jammer, want de boodschap is duidelijk en relevant voor veel doelgroepen. Iets verder denken en je komt op “gemak” en “doe simpel zelf iets aan kleine criminaliteit”. Daar kun je prima creatieve uitingen mee maken, zonder onsamenhangende (beeld)stijlen te gebruiken. Dat bespaart op het ontwikkelen van uitingen, mediabestedingen en levert meer resultaat op.

No comments yet.

Leave a Reply