Marktwerking van informatievoorziening

StandaardfototamarahomepageDe overheid heeft ongeveer 6 miljoen euro gestoken in de website over de nieuwe zorgverzekering. Daar zou je meer moeten lezen over wat je te wachten staat na 1 januari 2006 als het nieuwe zorgverzekeringsstelsel ingaat. Een snelle blik op de zoekresultaten op Google laat zien dat alle verzekeraars de beste URL’s al hadden ingecheckt. Gevolg: de pagina met onafhankelijke en betrouwbare voorlichting van de overheid is onvindbaar. Of op z’n minst ondergesneeuwd in de top 100 van commerciële zoekresultaten.

Is dat erg? Ja en nee.

Ja, omdat je verwacht dat degene die de regeling bedenkt, verordent en controleert er voor zorgt dat er voldoende informatie eenvoudig beschikbaar is. Maar het tegendeel is waar. Er worden listige regels verzonnen, uitzonderingen bedacht, voordeelregelingen opgezet en een communicatieplan bedacht. Dat plan leverde een dure website op en mega-aandacht op dure RTV seconden. Resultaat? Niet vindbaar via Google en maar hopen dat de burgers de link onthouden van de RTV spotjes.

Nee, omdat de marktwerking er kennelijk voor zorgt dat andere partijen wél de juiste informatie hebben en begrijpen wat dat voor de burger (hun klant of prospect) gaat betekenen. Gevolg: er is makkelijker goede commerciële informatie te vinden die ook onafhankelijk en betrouwbaar is. Waarom? Omdat bedrijven als Independer begrijpen dat met het geven van half of misleidend advies ze hun eigen bestaansrecht verkwanselen. Daarom geven ze onafhankelijk, compleet en transparant advies. En dat doen ze ook nog eens tegen een fractie van de kosten die de overheid er aan uitgeeft.

One Response to “Marktwerking van informatievoorziening”