Op de folder die ik vorige week meenam van het gemeentehuis staat ‘Meer plezier achter het stuur’. Ik nam ‘m mee omdat ik op de voorkant die twee gekke Twentse mannen (de Doeks uut Hasselt) meende te herkennen. Nooit begrepen waar die campagne over gaat, dus de folder maar eens goed doorgelezen. En? De campagne is gemaakt door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, met als doel automobilisten zuiniger te laten rijden. Dat is beter voor ’t milieu.
Dit soort initiatieven steun ik wel, ik ben erg voor een schoon milieu. Wel jammer is ’t dat er wederom is gekozen voor een ‘ leuk concept’. Het ‘what’s in it for me’ is hierdoor totaal niet duidelijk. En dat terwijl er voldoende aantoonbare argumenten zijn om automobilisten te prikkelen om zuiniger te rijden. Als aanknopingspunt voor het concept had je namelijk heel goed het bedrag kunnen nemen dat een gemiddelde automobilist bespaart als hij/zij de tips van de overheid opvolgt. Zuiniger rijden, eerder naar een hogere versnelling? Op jaarbasis honderden euro’s besparen! Kijk, dan krijg je de consument wel in beweging. Jasper Fortuin.