In de Sp!ts viel me een advertentie op: “EUROPA + NL? De regering wil uw mening weten.” Mooi vorm gegeven, kort en bondige tekst en als incentive de belofte dat de resultaten worden besproken in de Tweede Kamer én gebruikt in de onderhandelingen in Brussel. Ik werd er niet echt warm van, maar voor dit weblog onderga ik veel. Thuis de browser gestart. Overzichtelijke site, waarop een luie copywriter wel vier keer een tekst hergebruikt. Slordig. Sterk is dat ze op elk moment proberen je de link te laten doorsturen. Voor ik de enquête kon beginnen moest ik een code uit een plaatje overtikken. Alsof ze bang zijn voor een soort enquêterobot die automatisch 16 miljoen keer de vragen invult. Erg overbodig. Eindelijk bij de vragen aangekomen. Verbazing, ik weet namelijk helemaal niets van Europa en dat is dus een probleem. Echt een afknapper want bijna overal moest ik “Weet niet” of “Geen mening” invullen. De vragen kwamen ook erg tendentieus over. Dat de kennis echt hoog moet zijn om de vragen te beantwoorden is de grote makke van de hele opzet. Je hebt meer nodig dan je uit de Sp!ts, Metro, opiniebladen en het journaal haalt. Dat betekent dat de makers en opdrachtgevers zich niet willen of kunnen inleven in de doelgroep. Geen normale burger is zo betrokken bij de politiek, laat staan de Europese. Ik was zo verbaasd na deze user experience dat ik moest zoeken naar ervaringen van anderen. Op het weblog van Jan Marijnissen kwam ik er achter dat ik niet de enige ben. Toch jammer, want hoe kan het bureau nu bepalen of de resultaten bruikbaar zijn? Dubbel jammer omdat de uitkomst van deze enquête waarschijnlijk erg eenzijdig wordt. Of zéér voor of zéér tegen Europa, zonder duidelijke feedback van de burger.