Ga naar de inhoud

Nederland schoon!

Nlschoon 06 Weekposter Op de buis zag ik van het weekend weer een spotje van Nederland Schoon! Die is vandaag weer begonnen en loopt een week. Een sympathiek thema waar ik volledig achtersta. Dat kan ik van de uitvoering van de campagne niet zeggen. Het ziet er allemaal mooi uit, maar is het effectief? Nee. Waarom niet? Ten eerste omdat er geen concrete doelstelling is, behalve “de hoeveelheid zwerfafval aanzienlijk te verminderen”. Ten tweede omdat er geen goede analyse is gemaakt van het probleem. Daar kan dus nooit een goede campagne uit rollen. Want wat zou het resultaat zijn van een goede analyse? Dat het zwerfvuil in Nederland een probleem is van onwetendheid, achteloosheid en pure lompheid. Dat bestrijd je niet met een campagne waarin je aangeeft dat het makkelijk schoner kan. Mensen die zich dat niet beseffen zijn daar helemaal niet mee bezig. Degenen die staan te popelen om mee te doen zijn mensen die schoonmaken heerlijk vinden of graag iets voor het milieu doen. Maar de veroorzakers zullen er geen leeg pakje peuken minder om op de straat flikkeren. Wat dan wel? Gooi het om, laat mensen die zich storen aan zwerfvuil trots zijn op het feit dat zij het wel opruimen. Maak deze mensen middelpunt van de campagne. Laat zien dat ze een positieve beloning krijgen voor goed gedrag. Maak het zo sexy, leuk en hip dat jongeren het de moeite waard vinden om ook in het middelpunt te staan en dus gaan meedoen aan de actie. Dan heb je twee effecten. Namelijk bereik onder de juiste doelgroep én een middel om de campagne meetbaar te maken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *