Op TV zag ik een serie van drie onbegrijpelijke spots waarin een grillpan met groentetjes en een moot zalm werd gevuld. Slogan: Tijd voor vis. Heerlijk hoor, maar ik ging beter kijken omdat het werd gesponsord door de Europese Unie. Een rare wereld is het eigenlijk. Nederlanders zijn opgegroeid met vis. Nu we massaal uit Afrika en Azië onze vis importeren moet een promotieorganisatie er voor zorgen dat we dat ook echt gaan opeten. Ook nog eens gedeeltelijk betaald door de Europese Unie. Ongelofelijk! Ik zal niet ingaan op de politieke logica, want die volg ik toch niet. Wat mij opvalt is dat er weer een zoekplaatje op TV wordt gedropt, ik vervolgens maar weer moet onthouden wat de link is en ook zelf moet uitzoeken waarom ik daarnaar toe moet gaan. zeker als je het laatste spotje mist waarin wordt uitgelegd wat je moet doen. Het is allemaal zo standaard, alsof ze denken: we hebben een zak met geld, welk trucje kunnen we nu van de plank halen? Veel effectiever is de traffic naar de site te stimuleren met radio en search engine marketing. Efficiënt en minstens 10x zo goedkoop. Het Nederlands Visbureau heeft wel haar best gedaan op Google, zoek op “visrecepten” en ze staan als vijfde gerangschikt. Alleen nog een stapel AdWords aanmaken, dan scoort het nog beter.