Ga naar de inhoud

Wat is het effect van de SIRE ‘kort lontje’-campagne?

Kortlontje HpVoor het analyseren van landelijke overheidscampagnes kun je – grofweg – uitgaan van twee soorten gegevens. Om te beginnen kun je laten uitzoeken wat mensen van de campagne vinden. Na telefonische interviews met een willekeurige groep Nederlanders weet je of ‘men’ de campagne heeft gezien en de boodschap heeft begrepen. Dit soort onderzoek zal na veel overheidscampagnes wel plaatsvinden vermoed ik. Veel interessanter – tenslotte – is om te onderzoeken of de campagne effect heeft gehad. Met andere woorden: wat heeft de ontvanger van de boodschap met die informatie gedaan? Hebben ze actie ondernomen? Is hun gedrag veranderd? Dit soort effectiviteitsonderzoek zal veel minder vaak worden gedaan. Waarom? Omdat veel overheidscampagnes bij het grote publiek wel aankomen, maar weinig effect hebben. Neem nou de ‘kort lontje’-campagne van SIRE. De bedoelingen ervan zijn prima (mensen bewust maken van agressief gedrag), maar ik vraag met nu echt af of er 1 Nederlander is die zich door ’t zien van deze campagne opeens als een heer gaat gedragen. Nee dus. Maar als ’t tegendeel waar blijkt te zijn, dan mogen ze me de onderzoeksresultaten natuurlijk altijd mailen! Jasper Fortuin

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *