DigID: doet u er aan mee?

DigID commercialDigID: het is een IDee, maar wat moet je ermee? Volgens de commercial komt iedereen voorin de rij te staan. Via spotjes, radio en bannering wordt je aangespoord om je aan te melden. De vraag “What’s in it for me?” wordt wel beantwoord. Veel verder komt het niet. Vooraan staan, is dat een voordeel? Ligt er aan waarvoor je in de rij staat en hoe lang de rij is, denk ik. Toch even op de website gekeken. Echt een eye opener. Je hebt namelijk meer plichten dan rechten. Ik zie ook helemaal geen voordeel. Je kunt niet online een paspoort aanvragen of je rijbewijs verlengen. Precies de dingen waar je geen tijd voor hebt en waarvan je altijd net op tijd of net te laat ontdekt dat je er iets mee moet! Wat kunnen we er dan wel mee? Als ik het spotje goed heb gehoord zijn dat: uittreksel aanvragen, hondenbelasting aanmelden (duh!) of een uitkering aanvragen. Dat zijn zaken die je met een brief doet. Dank je wel, daar schieten we iets mee op! In Utrecht kan ik er trouwens nog niets mee, want die gemeente is niet op het systeem aangesloten. Les nummer 1 van marketing: je mag drollen verkopen als taartjes, als je ze maar kunt leveren! Schokkend: de aanleiding van de campagne is niet de vraag van de burger, maar een belofte van de regering door het beantwoorden van Kamervragen. Wie is er zo suf is geweest om te beloven dat de burger zich digitaal kan identificeren zonder te onderzoeken of er behoefte aan is? Het gevolg is wel dat het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties nu erg veel geld in de promotie pompt terwijl wij er niet op zitten te wachten én de meerderheid van Nederland er niets mee kan. Over doekoe gesproken: op Mediafact staan nog een aantal ideetjes om met DigID geld te verdienen. Kijk, dat is de reden dat je af en toe commercie zijn gang moet laten gaan.

One Response to “DigID: doet u er aan mee?”